Ochrona lakieru

Niestety coraz bardziej zaostrzone normy ekologiczne sprawiają, że dzisiejsze lakiery samochodowe są znacznie mniej trwałe, dlatego tak istotna jest ich dodatkowa ochrona. Jak rodzaj zabezpieczenia wybrać, aby skutecznie chronił lakier, na to pytanie postaramy się możliwie wyczerpująco odpowiedzieć. Najbardziej znaną metodą są klasyczne woski, nie rozwiązują one jednak problemu. Nawet najdroższe nie zapewniają powierzchni lakierniczej praktycznie żadnej ochrony, a jedynie krótkotrwały efekt optyczny. Wprowadzone na przełomie obecnej dekady jednowarstwowe zabezpieczenia kwarcowe chroniły lakier znacznie lepiej, ale ich grubość nieprzekraczająca 1µm nie tworzyła skutecznej bariery ochronnej w dłuższym okresie czasu. Prawdziwy przełom nastąpił, gdy na rynku motoryzacyjnym pojawiły się wielowarstwowe powłoki ceramiczne. Bazują one na systemie molekularnym 3D, który pozwala osiągnąć grubość dochodzącą do 5µm i imponującą twardość 9H w skali Mohsa. Najważniejszą ich cechą jest fakt, iż są one powłokami permanentnymi na stałe wiążącymi się z powierzchnią lakieru utwardzając go i zwiększając odporność na niekorzystne czynniki atmosferyczne. Więcej informacji na ich temat znajduje się w zakładce „powłoki ceramiczne 9H”.